W każdej rozwiniętej gospodarce możemy zaobserwować, że wartość usług jest dużo wyższa niż wartość produkcji towarowej. Narodził się również termin „serwicyzacji”, który właśnie takie zjawisko określa. Co ciekawe, możemy to zaobserwować na przykładzie największych firm tego świata, które osiągnęły globalne sukcesy i są rozpoznawalne w niemal każdym zakątku kuli ziemskiej. Nic zatem dziwnego, że tak mocno wzrosło znaczenia service designu, czyli projektowania usług.

Co dają serwicyzacja i service design?

Innowacyjność i precyzyjne dostrzeganie potrzeb odbiorców to bycie zawsze jeden krok przed konkurencją. W dzisiejszym świecie – zinternetyzowanym, zglobalizowanym, uspołecznionym, ale na swój wirtualny sposób, mało zostało miejsca dla realnego produktu, dla towaru. Znacząco ustępuje on przestrzeni – w nieograniczonej ilości – usługom.

Tworzenie tych usług nie jest jednak rzeczą łatwą. Wymaga doświadczenia, mocno empatycznego podejścia, zrozumienia punktów widzenia odbiorców. Tylko w ten sposób można trafić w ich oczekiwania i sprawić, że proponowane usługi będą dokładnie czymś, czego chcą. Service design pozwala na tworzenie usług biorących pod uwagę oczekiwania klientów. Jest procesem rozumiejącym klienta i wspierającym jego potrzeby. Odnajduje te potrzeby i czasem również – w subtelny i nienachalny sposób – tworzy je. W procesie serwicyzacji okazuje się, że świat usług pozwala wyprzedzać konkurencję, nadawać firmie rozpędu i utrzymywać ją w dobrej kondycji na powierzchni, nawet w czasach kryzysu. W usługowym świecie nie ma bowiem konieczności ponoszenia nakładów na produkcję określonych towarów.

Współpraca z klientem w procesie service design – to możliwe?

Tak, w service design niezwykle ważne jest odpowiadanie na potrzeby odbiorców i rozpoznawanie tych potrzeb. Czasem jednak nie jest to możliwe bez wymiany doświadczeń, dzięki której service design może dotrzeć głębiej. Dzięki dostępnej technologii stworzenie platform umożliwiających podzielenie się opinią i pomysłami jest bardzo łatwe. Daje to nieograniczony potencjał korzystania z tego, czego naprawdę oczekują odbiorcy i wychodzenia im naprzeciw.

To również sposobność do nawiązywania relacji z klientem i mocniejsze wiązanie go z daną marką. Poczucie, że jego uwagi i pomysły są dla firmy ważne i istotne z pewnością wzmocni jego pozytywne wrażenia z nią związane. A stali klienci – zwłaszcza w czasach kryzysu – to w firmie zjawisko na wagę złota.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj