Latami odkłada się w zakamarkach silnika, ale długo nie daje o sobie znać. Aż w końcu atakuje, unieruchamiając zawory, pierścienie tłokowe czy tuleje cylindra. Nagar, bo o nim mowa, jest trudnym i groźnym przeciwnikiem, który może poważnie uszkodzić jednostkę napędową Twojego samochodu. Jak powstaje i jak się przed nim chronić? Odpowiadamy!

Nagar – co to jest i jak powstaje?

Nagar to osad węglowy, który tworzy się z mieszanki niedopalonych cząsteczek paliwa i oleju silnikowego. Na jego powstawanie wpływają problemy ze spalaniem mieszanki paliwowo-powietrznej, tankowanie zanieczyszczonego paliwa oraz stosowanie oleju słabej jakości.

Niewłaściwe spalanie

Nagar jest przede wszystkim zmorą starszych, wyeksploatowanych samochodów. W pojazdach o długiej metryce pomiędzy tłokami a cylindrami często pojawiają się nieszczelności, przez które do komory spalania przedostaje się olej silnikowy. Część jego cząstek ulega spaleniu i odprowadzeniu kanałami wylotowymi, ale część osadza się na elementach silnika, na przykład na ścianach cylindra, świecy zapłonowej czy denku tłoka.

Osad węglowy może jednak pojawiać się także w nowszych samochodach. Na powstawanie nagaru szczególnie podatne są silniki benzynowe wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, który sprawia, że mieszanka paliwowo-powietrzna trafia prosto do komory spalania. Ponieważ benzyna omija korektor ssący, nie obmywa zaworów, a to przyspiesza odkładanie się na nich osadów.

Przepracowany lub kiepskiej jakości olej silnikowy

Przepracowany lub kiepskiej jakości olej silnikowy

Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w każdym samochodzie – nie tylko chroni silnik przed uszkodzeniem, zmniejszając siły tarcia, jakie zachodzą pomiędzy elementami ruchomymi napędu, ale też oczyszcza go z zanieczyszczeń. Przepływając przez wnętrze motoru, zbiera opiłki metalu, ziarenka piasku i cząsteczki niespalonego paliwa. Mniejsze zanieczyszczenia zostają całkowicie rozpuszczone przez dodatki myjące i dyspergujące, a większe – zneutralizowane. Pływają w oleju aż do momentu jego wymiany, ale nie wpływają na pracę silnika.

Regularna wymiana oleju silnikowego jest kluczowa dla utrzymania silnika w dobrej kondycji. Zużyty płyn smarujący nie radzi sobie z neutralizacją zanieczyszczeń, co tworzy doskonałe warunki do osadzania się nagaru na komponentach napędu. Niewłaściwe smarowanie motoru wpływa też na pracę wszystkich jego elementów. Wszelkie zawirowania (na przykład wysuwanie się zaworów do komory spalania o pół sekundy za wcześnie czy za późno) prowadzą do niewłaściwego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. I tu wracamy do poprzedniego punktu – nieprawidłowe spalanie przyczynia się do powstawania nagaru.

Odpowiednią ochronę silnika, zarówno przed tarciem, jak i przed zanieczyszczeniem, może zapewnić tylko olej silnikowy wysokiej jakości. Produkty zaufanych producentów, takich jak Castrol, Elf czy Liqui Moly, powinni wybierać zwłaszcza ci kierowcy, którzy często eksploatują samochód w ruchu miejskim – z przeciążeniami, jakimi poddawany jest napęd podczas tak dynamicznej jazdy, poradzą sobie tylko oleje o zaawansowanych parametrach.

Skutki odkładania się nagaru

Konsekwencje osadzania się nagaru na komponentach silnika bywają poważne i kosztowne. Osad sprawia, że zwiększa się tarcie, jakie zachodzi pomiędzy ruchomymi elementami napędu, co może doprowadzić do ich uszkodzenia. Skraca żywotność takich elementów, jak: kolektor dolotowy i wydechowy, pierścienie tłokowe, katalizator, filtr DPF czy tuleje cylindra. Osadzający się na zaworach ssących nagar może nawet zablokować dostęp powietrza do komory spalania, co uniemożliwi korzystanie z samochodu.

Nadbudowująca się na częściach silnika warstwa zanieczyszczeń prowadzi również do spadku efektywności napędu, obniżając jego moc, spowalniając przyspieszenie czy obniżając prędkość maksymalną.

Jak ograniczyć powstawanie nagaru?

Choć okładanie się nagaru na elementach silnika jest nieuniknione, możesz znacznie je spowolnić. Przede wszystkim dbaj o regularną wymianę oleju silnikowego – to absolutna podstawa, zwłaszcza jeśli poruszasz się samochodem głównie w ruchu miejskim. Wybieraj też produkty sprawdzonych, znanych z dbania o wysoką jakość marek. Tylko wtedy możesz mieć pewność, że płyn smarujący, który krąży w silniku Twojego auta, zapewnia mu należytą ochronę.

Nagromadzony w jednostce napędowej nagar można również usunąć – ręcznie, zeskrobując osad, albo za pomocą dekarbonizacji, czyli czyszczenia silnika wodorem. Druga metoda jest o wiele szybsza i tańsza, a także – w przeciwieństwie do pierwszej – nie wymaga demontażu żadnych części. Polega na podłączeniu do motoru specjalnego urządzenia czyszczącego, które zwiększa wartość energetyczną powietrza wewnątrz silnika. Wywołuje to pirolizę – spalanie nagaru. Pod wpływem wysokiej temperatury osad odkleja się od metalowych części napędu, a następnie zostaje odprowadzony na zewnątrz przed układ wydechowy.

Nagar często nazywa się cichym zabójcą silnika. Określenie to w pełni oddaje jego niszczycielskie możliwości. Osad węglowy może wywołać poważne uszkodzenia wielu części jednostki napędowej – od zaworów ssących, przez filtr DPF, aż po turbosprężarkę. Wszystkie te elementy łączy wspólny mianownik – spore koszty naprawy.

Aby uniknąć kłopotliwych wydatków, regularnie przyglądaj się kondycji silnika. O układ napędowy (i każdy inny układ) zadbasz z nocar.pl – znajdziesz u nas części zamienne, płyny eksploatacyjne czy motokosmetyki sprawdzonych producentów.

Źródło zdjęć: shutterstock.com

Nagar – czy może uszkodzić silnik?
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here