Żeglując jachtem po Morzu Śródziemnym w lipcu czy sierpniu raczej nie myśli się o ogrzewaniu dla jachtu, a wręcz przeciwnie trudno jest nie rozważać klimatyzacji pod pokładem. Jednak im dalej na północ Europy, w kierunku choćby zimnych wód Bałtyku kwestia ogrzewania jachtu staje się nagle przedmiotem rozważań ich właścicieli. Tym bardziej, że możliwość ogrzania się pod pokładem i wysuszenia zmoczonej deszczem odzieży daje nadzieję na znaczące przedłużenie sezonu żeglarskiego w naszym regionie kontynentu.

Różne sposoby ogrzewania jachtu

Ogrzewanie jachtu zwykle ma dwie postaci: mokrą i suchą. Ogrzewanie suche polega na wykorzystaniu chłodnego powietrza pochodzącego z zewnątrz, ogrzaniu go w wymienniku ciepła i rozprowadzenia do kolejnych pomieszczeń jachtu. Natomiast ogrzewanie mokre polega na podgrzaniu płynu znajdującego się w systemie grzewczym a następnie rozprowadzeniu go rurkami do wymienników ciepła. Wymienniki ciepła mogą być: nadmuchowe, płytowe oraz rurkowe.

Każdy z tych systemów posiada swoje wady i zalety. Zdecydowanie do zalet, w przypadku ogrzewania suchego, można zaliczyć krótki czas potrzebny do rozprowadzenia ciepła po kabinach jachtu umożliwiając w ten sposób szybkie ogrzanie a przede wszystkim osuszenie zawilgoconego wnętrza. System można wykorzystać również do przewietrzenia jachtu, używając zewnętrzne, chłodne powietrze. Ten system ogrzewania nie zużywa też nadmiernie energii. Dla odmiany system ogrzewania mokrego, wodnego, można połączyć z urządzeniem dostarczającym wodę, wówczas cały wspólny układ grzewczy zapewnia i ogrzewanie jachtu, i zaopatruje go w ciepłą, bieżącą wodę. Oba systemy warto uruchamiać nawet latem, aby zbyt długa przerwa nie spowodowała awarii ogrzewania dokładnie wtedy, gdy będzie ono najbardziej potrzebne.

Sterowanie ogrzewaniem jachtu

Zarówno ogrzewanie suche jak i mokre przeznaczone do ogrzewania jachtów posiada moc grzewczą mieszczącą się w wartościach pomiędzy 2 – 35kW. Adekwatnie zużycie paliwa do osiągnięcia odpowiedniej mocy grzewczej wynosi od 0,27 – 4,2l/h. Oba systemy są w stanie wydajnie pracować i skutecznie dogrzać powierzchnię o wielkości od 35-300m3. Niezbędne zaopatrzenie w energię wyniesie od 23- 230W/h. Oczywiście parametry te są o tyle zmienne, że do każdej kubatury jachtu wystarczy dobrać odpowiedni agregat, by zapewnić sobie komfortową atmosferę.

Największym wyzwaniem w przypadku montażu ogrzewania na jachcie jest odpowiednie zaprojektowanie siatki instalacji cieplnej tak by przebiegała ona w sposób maksymalnie ekonomiczny.

Ważną cechą obu systemów grzewczych jest ich pełna automatyzacja. Dla użytkownika jachtu ma to o tyle znaczenie, że można nimi również sterować zdalnie, przy pomocy telefonu komórkowego. Dzięki temu zyskuje się możliwość ogrzania wnętrza jachtu jeszcze przed przybyciem do niego i wypłynięciem na wody. Natomiast sterowanie ogrzewaniem już na jachcie ogranicza się do ustawienia parametrów ogrzewania na panelu sterującym.

Profesjonalne systemy ogrzewania jachtów są ekonomiczne i całkowicie bezpieczne, w przeciwieństwie do różnego rodzaju urządzeń zastępczych stosowanych przez niektórych żeglarzy z narażeniem ich życia.

Ogrzewanie jachtu – sposób na wydłużenie sezonu
Oceń artykuł!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here