Już 14 września 2019 roku zacznie obowiązywać Dyrektywa PSD2, co oznacza wiele zmian dla klientów banków. Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa ulokowanych pieniędzy oraz dokonywanych transakcji. Dowiedz się więcej o tym, co Cię czeka w najbliższym czasie.

Dyrektywa PSD2 została uchwalona już w listopadzie 2015 roku przez Parlament Europejski. Reguluje ona rynek usług płatniczych, która obowiązuje wszystkie kraje członkowskie – w tym Polskę. Dlatego banki działające w naszym kraju są zobowiązane dostosować regulacje krajowe do nowych przepisów.

Zmiany z punktu widzenia klienta

Nowa dyrektywa PDS2 ma na celu uregulowanie oraz standaryzowanie usług płatniczych, ułatwienie dostępu do nowych technologii online oraz mobile, a także zwiększyć konkurencję usług finansowych.

W ramach Dyrektywy PSD2 można oczekiwać między innymi:

  • innego sposobu logowania się na swoim koncie – ma to być jeszcze bezpieczniejsze,
  • wycofania listy haseł jednorazowych,
  • korzystania z autoryzacji mobilnej na więcej niż jednym urządzeniu,
  • częstszego wpisywania PIN na terminalu.

Ważny obowiązek silnego uwierzytelnienia

Mając na uwadze bezpieczeństwo pieniędzy i dokonywanych transakcji, Dyrektywa PDS2 wprowadza konieczność wzmocnienia uwierzytelnienia klienta. Jest to wymagane wówczas, gdy klient:

  • chce uzyskać dostęp do rachunku osobistego przez Internet,
  • dokonuje elektronicznej transakcji płatniczej,
  • przeprowadza czynność za pośrednictwem kanału zdalnego, co może wiązać się ze zwiększonym ryzykiem nadużyć.

Od 14 września 2019 roku banki będą musiały wprowadzić co najmniej dwa z następujących instrumentów:

  • login / hasło / kod sms,
  • aplikacja mobilna, token sprzętowy,
  • biometria.

Mniejsza odpowiedzialność finansowa za nieautoryzowane transakcje

Przed wprowadzeniem nowych przepisów, klienci odpowiadali za nieautoryzowane transakcje w kwocie do 150 EUR. Obecnie limit ten został zmniejszony do 50 EUR.

Krótszy czas oczekiwania na rozpatrzenie reklamacji

Klienci mają możliwość składania reklamacji na usługi świadczone przez bank. Zgodnie z nowymi przepisami, krótszy jest czas oczekiwania na rozpatrzenie reklamacyjnego wniosku. Ponadto krótszy będzie czas oczekiwania na zwrot środków za nieautoryzowane transakcje.

PIN będziesz wpisywać częściej

Zgodnie z przepisami nowej dyrektywy, w niektórych sytuacjach bank może wymagać podawania PIN dla transakcji poniżej 50 zł przy płatności kartą. Nie ulegają natomiast zmianie zasady płatności na kwotę powyżej 50 zł.

Wprowadzane przez banki zmiany przyczynią się do zminimalizowania ryzyka przeprowadzania nieautoryzowanych transakcji płatniczych przez osoby niepowołane. Dzięki temu będzie można uniknąć sytuacji, w których przestępcy nielegalnie przywłaszczą sobie środki klientów zdeponowane w bankach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj