Dźwignice wykorzystywane są jako urządzenia uniwersalne w zastosowaniu. Z reguły są one wyposażone w hak nośny, który może być wykorzystywany do przenoszenia lub podwieszania ładunku. W przypadku ładunków, które nie zostały wyposażone w odpowiedni zaczep transportowy, konieczne jest zastosowanie elementów pośredniczących pomiędzy nimi a hakiem dźwignicy. Elementy te znane są pod nazwą osprzętu do podnoszenia. Ich różnorodność jest bardzo duża – jest to osprzęt zarówno o prostszej, jak i bardziej skomplikowanej budowie.
Trawersy jako elementy pośredniczące
Jednym z powszechnie wykorzystywanych elementów pośredniczących są trawersy. To urządzenia chwytające o kształcie belki nośnej z parametrami dostosowanymi do ładunku, który ma zostać podniesiony przy ich zastosowaniu. Trawersy popularnie wykorzystywane są w sytuacjach, gdy przenoszony ładunek wymaga podwieszenia na hakach o rozstawie, który uniemożliwia zastosowanie zawiesi wielocięgnowych.
Trawersy wykorzystywane są do transportu m.in.:
-
ładunków o nietypowych kształtach i wymiarach,
-
ładunków, których ciężar przekracza udźwig jednej dźwignicy,
-
większej ilości ładunków o ciężarze wyższym niż udźwig dźwignicy,
-
cienkich, długich prętów lub blach, w przypadku których występuje ryzyko ugięcia i zniekształcenia – wówczas konieczne jest podwieszenie w kilku miejscach,
-
w innych sytuacjach, w których występują specjalne uwarunkowania.
Trawersy specjalistyczne – co warto o nich wiedzieć?
Trawersy specjalistyczne wykorzystywane są w sytuacjach, w których niezbędne jest podnoszenie i przemieszczanie ładunku o nietypowym kształcie lub w specyficznych warunkach. Osprzęt został zaprojektowany z myślą o konkretnym zastosowaniu. Trawersy zbudowane są z elementów ruchomych oraz napędu elektrycznego lub systemu przyciągania magnetycznego.
Jednym z producentów trawers specjalistycznych jest firma HAK. Specjalizuje się ona w produkcji osprzętu przystosowanego do indywidualnych potrzeb klientów. Każdy wykonany projekt obejmuje parametry ładunku, a także czynności, które mają być wykonane z balastem.
Wśród trawers specjalistycznych wyróżnia się:
-
osprzęt wykonany ze stopów stali, cynkowany lub zabezpieczony specjalną powłoką malowaną, która chroni przed działaniem negatywnych czynników atmosferycznych,
-
osprzęt o różnej liczbie cięgien,
-
osprzęt z modyfikowanym rozstawem cięgien,
-
osprzęt z cięgnami ruchomymi do ładunku o specyficznym kształcie,
-
osprzęt o zróżnicowanej konstrukcji zawieszenia na haku dźwignicy,
-
osprzęt z możliwością obracania w poziomie i pionie, sterowane i zasilane elektrycznie,
-
osprzęt z mechanizmem półautomatycznego lub automatycznego pozycjonowania ładunku,
-
osprzęt z ograniczeniami udźwigu lub ruchu,
-
osprzęt z czujnikami zapięcia i wykrywania ładunku.
Powszechnie wykorzystywane są m.in. trawersy do stropów filigran oraz trawersy do worków typu big-bag.
Przykładowe zastosowania trawersy
Poniżej znajduje się kilka przykładowych zastosowań trawers specjalistycznych:
-
trawersa obrotowa do transportowania kręgów z folii,
-
trawersa do transportowania wirników turbiny,
-
trawersa do transportowania kręgów stalowych,
-
trawersa elektromechaniczna do transportowania zestawów blach,
-
trawersa obrotowa do transportowania kręgów z blachy,
-
trawersa obrotowa do transportowania płyt,
-
trawersa elektro permanentna,
-
trawersa o zmiennym rozstawie haków,
-
trawersa odlewnicza,
-
trawersa TRW,
-
trawersa TRA.
Więcej informacji: https://www.podnosimy.pl/news/trawersy-wykorzystywane-w-uslugach-dzwigowych/
Świetny artykuł przedstawiający różnorodność dostępnych modeli trawersów i ich zastosowanie.