Marketing baz danych (z ang. database marketing) jest jedną z odmian marketingu bezpośredniego. Z takiej formy pozyskiwania cennych kontaktów i zarządzania nimi korzysta dziś zdecydowana większość marketerów, przy czym ponad połowa z nich sięga po bazy zewnętrzne. Popularność marketingu opartego o bazy danych nie może dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę skuteczność dobrze sprofilowanego przekazu w pozyskiwaniu i utrzymywaniu klientów.

Marketing bezpośredni i bazodanowy

Ustalenie konkretnej daty narodzin marketingu bezpośredniego, a więc kładącego nacisk na indywidualne dopasowanie przekazu do potrzeb odbiorcy (klienta lub potencjalnego klienta), jest trudne, a nawet niemożliwe. Pewne jest natomiast, że jego rozwój zawsze stymulowany był upowszechnianiem się nowoczesnych form komunikacji, a więc najpierw poczty, później telefonu, wreszcie Internetu. W nurt marketingu bezpośredniego wpisują się nawet reklamy telewizyjne, emitowane w precyzyjnie dobranych porach dnia czy w towarzystwie określonych programów (np. reklamy zabawek tuż przed dobranocką lub samochodów w przerwach meczów piłkarskich), chociaż w klasycznej odsłonie marketing bezpośredni celuje z przekazem indywidualnie do konkretnego odbiorcy – dziś są to m.in. kampanie mailingowe czy z wykorzystaniem wiadomości SMS.

Pomysł tworzenia przekazu odpowiadającego potrzebom konkretnego klienta nie jest niczym nowym, a sprzedawcy od dawien dawna stosują te technikę intuicyjnie. Również gromadzenie, przechowywanie i wykorzystywanie w odpowiednim momencie informacji na temat klientów (katalogi adresowe, książki telefoniczne) nie jest nowością. Jednak te dawne, spisywane na papierze bazy danych nie dawały możliwości szybkiej, wieloaspektowej analizy i były po prostu skomplikowane w zarządzaniu. Co gorsza, im więcej informacji znajdowało się w bazie, tym trudniejsze było zarządzanie nimi. Toteż powstanie marketingu baz danych, jaki znamy dzisiaj możemy uznać za nieuniknioną konsekwencję rozwoju technologii informacyjnych w latach 80. XX wieku. Możliwość wygodnego katalogowania i szybkiego przetwarzania olbrzymich ilości danych za pomocą komputerów otworzyło nowe, niewyobrażalnie szerokie perspektywy dla rozwoju marketingu bezpośredniego.

Początki, rozwój i możliwości marketingu baz danych

Nawet największe ilości danych na temat klientów są bezużyteczne, jeśli nie mamy narzędzi do ich opracowania, analizy i wyciągania wniosków z otrzymanych wyników. Dlatego za pionierów współczesnego marketingu baz danych uznaje się Roberta i Kate Kestnbaumów, którzy opracowali bezcenne dla marketerów wskaźniki pomiaru efektywności relacji z klientami (m.in. wskaźnik oceny wartości klienta w czasie), a także metody wykorzystania ekonometrii i modelowania finansowego w marketingu. Dzięki nim marketing bezpośredni zyskał naukowe podstawy i precyzyjne narzędzia, umożliwiające dalsze doskonalenie technik wykorzystania informacji o klientach – opowiada nasz rozmówca z serwisu internetowego panoramadanych.pl.

Obecnie marketingowe bazy danych to znacznie więcej niż katalogi teleadresowe, ponieważ mogą zawierać również inne istotne informacje na temat klientów. W przypadku baz kontaktów biznesowych mogą to być np. dane dotyczące obrotów przedsiębiorstwa, ilości zatrudnianych pracowników, posiadanych samochodów czy współpracy z innymi podmiotami i instytucjami. Tak bogate bazy danych dają możliwość wieloaspektowej analizy nie tylko potrzeb, ale taż zachowań klientów, co z kolei pozwala na ich segmentację metodą behawioralną, przewidywanie dalszych działań i dostosowanie przekazu marketingowego, a także oferty do tych czynników. Oznacza to, że współczesne bazy danych służą już nie tylko do opracowywania strategii marketingowych. Umiejętna analiza posiadanych informacji stała się narzędziem zarządzania relacjami z klientami i projektowania rozwoju własnej oferty produktów i usług w sposób umożliwiający zdobycie przewagi rynkowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj