Mieszkanie to zakup na lata, często na całe życie. Dlatego podjęcie decyzji o jego nabyciu zajmuje czasem kilka miesięcy. Warto solidnie się do niego przygotować. Poniżej kilka czynności, które należy wykonać „w drodze” po własne mieszkanie.
Sprawdźmy zdolność kredytową
Zanim przystąpimy do jakichkolwiek poszukiwań odpowiedniego lokum, powinniśmy sprawdzić naszą zdolność kredytową. Informacja o maksymalnej kwocie kredytu, jaką bank jest nam w stanie pożyczyć na zakup mieszkania, jest dla nas w tym momencie podstawą. Wiemy wtedy, na jakie mieszkanie będzie nas stać i jaką górną granicę cenową ustalić na etapie poszukiwań. Historię kredytową sprawdzimy nie wychodząc z domu, na stronie Biura Informacji Kredytowej. Jeżeli ta nie napawa optymizmem, pomyślmy o dołączeniu współkredytobiorcy.
Pomoc doradcy
W usprawnieniu czynności związanych z zakupem mieszkania, niezbędna może okazać się pomoc doradcy, specjalizującego się w procesie zakupu mieszkania. Specjalista ten wykona za nas formalności związane ze złożeniem wniosków kredytowych w wybranych przez nas bankach. Odwiedzamy kilka banków. Wszystko po to, by wybrać ofertę jak najbardziej dostosowaną do naszych potrzeb.
Poszukajmy mieszkania
Powszechną formą wyszukiwania ofert mieszkaniowych jest przeglądanie ogłoszeń na portalach poświęconych nieruchomościom. Znajdziemy na nich oferty z rynku pierwotnego, jak i wtórnego. Zastosowanie odpowiednich filtrów pozwoli nam wyłonić nieruchomości o parametrach, jakich szukamy. Możemy tam szybko znaleźć mieszkanie w zgodnym z naszymi możliwościami finansowymi przedziale cenowym, w interesującej nas lokalizacji oraz o odpowiednim metrażu. Ba! Szukając mieszkania w większych aglomeracjach, np. Trójmieście czy GOP-ie, niekiedy sprawdzimy również takie szczegóły, jak czas dojazdu do pracy. Może okazać się, że tańsze mieszkanie w Gdyni jest lepszą opcją niż droższe w Gdańsku nawet pod kątem czasu dojazdu do pracy w stolicy Pomorza. Dlatego warto być elastycznym i zmieniać parametry – wybór na sztywno kryteriów może pozbawić nas możliwości skorzystania ze świetnej okazji.
Sprawdźmy stan prawny
Jeżeli poszukujemy mieszkania sami, musimy zadbać o sprawdzenie niezbędnych informacji dotyczących interesującej nas nieruchomości. W tym celu konieczne jest zapoznanie się z dokumentami, które poświadczają, kto jest jej właścicielem. Jeśli mieszkanie ma założoną księgę wieczystą, weryfikujemy ją dokładnie; sprawdzamy zwłaszcza, czy mieszkanie nie ma żadnych obciążeń. Możemy to zrobić online.
Zwracamy się również z prośbą o okazanie aktu notarialnego, który jest potwierdzeniem prawa własności. Natomiast by uchronić się przed dodatkowymi kosztami, sprawdzamy, czy na nieruchomości nie ma żadnych zaległości. W tym celu musimy poprosić o zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami ze spółdzielni czy wspólnoty mieszkaniowej.
Umowa przedwstępna
Jeśli sprawdziliśmy stan prawny mieszkania i nie mamy do niego zastrzeżeń, wówczas przystępujemy do podpisania umowy przedwstępnej. Jest ona spisywana w formie aktu notarialnego i niekiedy może wiązać się z uiszczeniem, na poczet finalizacji transakcji, zaliczki lub zadatku. W umowie tej należy dopilnować, aby szczegóły dotyczące transakcji były zbieżne z naszymi oczekiwaniami.
Umowa zakupu
Po podpisaniu umowy kredytowej możemy przystąpić do zawarcia umowy zakupu (ma ona formę aktu notarialnego). Potrzebne nam będą m.in.: dokument, z którego wynika, kto jest właścicielem mieszkania, odpis z Księgi Wieczystej, umowa kredytowa wraz z dokumentami potrzebnymi do wpisu hipoteki.
Hipoteka i opłaty
U notariusza lub w sądzie odpowiednim dla lokalizacji danego mieszkania dokonujemy wpisu hipoteki do Księgi Wieczystej. Następnie dostarczamy do banku akt notarialny. Wówczas bank uruchomi kredyt. Koszty, które trzeba będzie pokryć u notariusza, to m.in. podatek od zakupu nieruchomości (w wysokości 2% wartości nieruchomości – tylko przy zakupie mieszkania/domu z rynku wtórnego), wynagrodzenie notariusza (tzw. taksę notarialną), koszty związane z otrzymanymi odpisami aktu notarialnego.
Odbiór mieszkania
Kolejnym krokiem przy zakupie mieszkania, już po dokonaniu transakcji finansowych, jest odbiór kluczy. Mieszkanie powinno być oddane w nasze ręce w takim stanie, jaki został spisany na umowie przedwstępnej. Powinniśmy więc dopilnować czy stan, który zastaliśmy w mieszkaniu, jest zgodny z tym, na co się umawialiśmy.
Formalności urzędowe
Odbiór mieszkania to jeszcze nie koniec. Teraz czekają nas formalności w urzędach. Zakup mieszkania wiąże się z wizytą w kilku instytucjach celem poinformowania, kto jest nowym właścicielem. W urzędzie skarbowym płacimy podatek od ustanowienia hipoteki. Urząd miasta lub gminy odwiedzamy w celu ustanowienia nas płatnikiem podatku od nieruchomości. Informujemy również inne podmioty dostarczające różnego rodzaju usługi, np. gaz czy energię, o zmianie odbiorcy. Powiadamiamy spółdzielnię lub wspólnotę, że zostaliśmy nowymi właścicielami.
Opracowanie: Gethome.pl – portal nieruchomości na sprzedaż i wynajem