System ERP cieszy się obecnie dużym zainteresowaniem. Nic dziwnego bowiem firmy potrzebują wysokiej jakości oprogramowań, dzięki którym możliwe jest usprawnienie różnych działań prowadzonych w przedsiębiorstwie. Niestety, dla wielu osób wdrażanie systemu ERP okazuje się skomplikowane. Z tego powodu postanowiliśmy nieco ułatwić to zadanie, przedstawiając zasady postępowania. Sprawdź, na czym polegają poszczególne etapy wdrożenia oprogramowania.
Przedsiębiorstwa coraz bardziej zdają sobie sprawę, jak ważną rolę odgrywają innowacyjne systemy w firmach. Usprawniają one pracę pod wieloma względami. W związku z tym tak dużo osób decyduje się na wdrożenie tych systemów, co niestety nie jest takie łatwe. Pracownik firmy SUPREMIS, partnera SAP mówi: Przeprowadzane badania udowadniają, że system ERP spełnia oczekiwania większości przedsiębiorców. Są oni zadowoleni z jego funkcjonowania. Jednak niektórzy nie czują satysfakcji ze sposobu wdrażania oprogramowania. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie się do tego.
Etapy wdrażania oprogramowania ERP
Wdrożenie systemu ERP powinno składać się z sześciu etapów. Odpowiednio przeprowadzony proces sprawi, że przedsiębiorca będzie zadowolony i poczuje, że jego oczekiwania zostały spełnione. Dokładne zaplanowanie oraz właściwe przeprowadzenie wdrożenia umożliwia zachowanie pozytywnych relacji między klientem a partnerem.
Etap I – diagnoza
Należy pamiętać, że wdrożenie oprogramowania ERP wiąże się z koniecznością poświęcenia dużo czasu. Jest to proces, który angażuje wielu pracowników, zajmujących różne stanowiska. Dlatego tak istotne okazuje się spotkanie ze specjalistami i uzgodnienie możliwości. Pozwoli to uniknąć wszelkich problemów oraz przyspieszyć cały proces. Specjaliści zajmują się rozpoznaniem oczekiwań, a także analizą systemu pod względem stawianych wymagań.
Etap II – analiza
Na tym etapie następuje już wdrożenie systemu SAP w firmie. Zostają wyznaczone szczegółowe aktywności. Ma miejsce także dokładne zaplanowanie wszystkich prac. W spotkaniach uczestniczą zespoły, które zostały wyznaczone do realizacji projektu zarówno po stronie klienta, jak i partnera. Na tym etapie można się spodziewać również organizacji warsztatów dla użytkowników, aby odpowiednio przygotować ich do pracy z systemem.
Etap III – projekt
Jest to odpowiedni czas, by zespół partnera przygotował wszystkie dokumenty wdrożenia potrzeb, a także wymagań biznesowych klienta. Mają miejsce też środowiska testowe, których celem jest głównie konfiguracja. Projektowaniu podlegają konkretne modyfikacje, które mogą obejmować m.in. integrację czy interfejsy.
Etap IV – budowa
Podstawowym celem tego etapu jest stworzenie i przetestowanie wszelkich składników systemu. Zauważyć można znaczny rozwój funkcjonalności, które są dopasowywane do oczekiwań przedsiębiorcy. Na samym końcu mają miejsce testy akceptacyjne, wykonywane w obecności użytkowników kluczowych. Obejmują one zarówno procesy, jak i wymagania.
Etap V – uruchomienie
Jest to jeden z ostatnich etapów, w którym ma miejsce przeniesienie realizacji wszystkich czynności do nowego systemu ERP. Zespół partnera organizuje szkolenia dla użytkowników z obsługi oprogramowania. Konieczne jest również wykonanie ostatecznych testów działania systemu. Po uzyskaniu akceptacji zyskuje się gotowość do działania oprogramowania.
Etap VI – działanie
Ten etap prowadzi do finalizacji całego projektu. W jego trakcie dochodzi do ostatecznego audytu jakości wdrożenia. Po uruchomieniu systemu konsultanci ERP znajdują się w gotowości, aby w razie problemów od razu reagować. Dzięki temu wszelkie usterki mogą być usuwane na bieżąco. Pod koniec tego etapu następuje podpisanie Protokołu Odbioru Systemu.