Nowoczesne silniki samochodowe są dość skomplikowane i składają się z bardzo wielu ważnych podzespołów. Niestety nawet niewielka usterka wybranego podzespołu może doprowadzić do nieprawidłowej pracy całej jednostki. Silnik pracować będzie sprawnie tylko wtedy, gdy wszystkie elementy znajdować będą się na odpowiednim miejscu. Identycznie wygląda także sytuacja jeżeli weźmie się pod uwagę odmy olejowe.
Czym tak naprawdę jest odma olejowa?
Kadłub silnika (komora korbowa) jest miejscem, w którym obraca się wał korbowy. To właśnie tutaj spręża się mieszanka paliwa i powietrza, która z niewielką domieszką oleju trafia bezpośrednio do komory spalania. Jak powszechnie wiadomo z komory spalania do skrzyni przedostają się różnorodne gazy, dzięki czemu powstaje w niej nadciśnienie. Jeżeli chodzi o odmę olejową, to jest to specjalny przewód, który odpowiada właśnie za kierowanie gazu z powrotem do cylindrów.
Odma olejowa – objawy wskazujące na zatkanie
W pierwszej kolejności warto wspomnieć o tym, że działanie odmy olejowej nie jest nagłym zjawiskiem. Podczas eksploatacji auta w skrzyni korbowej stopniowo gromadzi się dość gęsta maź, która niestety prowadzi do zapychania. Jeżeli dojdzie do nadmiernego wzrostu ciśnienia gazów w skrzyni, to niestety może dojść do uszkodzenia uszczelek albo do wycieku samego oleju silnikowego. Bardzo popularnym objawem zatkanej odmy w aucie jest także unoszący się bagnet do pomiaru oleju w trakcie jego wyciągania. Charakterystyczny syk to właśnie nic innego, jak uciekający gaz pod dużym ciśnieniem. Opisane problemy pojawiają się nie tylko w starszych autach, ale również u kierowców, którzy rzadko kiedy wymieniają olej.
Zapchana odma może pojawić się również w nowych samochodach. Problemy najczęściej występują w samochodach, które użytkowane są jedynie na krótkich trasach. W identycznej sytuacji są samochody, które na dłuższy okres pozostawione zostaną na dużym mrozie. W skrzyni korbowej stopniowo gromadzi się wilgoć, która pod wpływem mrozu (i połączenia z gęstym olejem) może doprowadzić do zatkania. Aby uniknąć problemów warto co jakiś czas wybrać się na dłuższą przejażdżkę. Tylko po rozgrzaniu silnika możliwe jest odparowanie wilgoci. Nowe silniki niestety są bardzo wrażliwe na ciśnienie, które panuje w ich wnętrzu, dlatego też należy zachować ostrożność.
Kompleksowe czyszczenie odmy
Odma olejowa znajduje się tak naprawdę w większości silników spalinowych. Warto wspomnieć jednak o tym, że zarówno budowa jak i umiejscowienie może znacząco się różnić. Każdy z producentów korzysta z własnych technologii. Aby naprawić zapchaną odmę należy przeprowadzić kompleksowe czyszczenie. Po wyjęciu odmy z auta, należy rozkręcić wszystkie elementy i dokładnie je wyczyścić. W zadaniu tym pomóc mogą myjki ciśnieniowe. Przed zamontowaniem odmy w aucie należy ją dokładnie wysuszyć. Przy gruntownym czyszczeniu warto także sprawdzić filtry, które również mogą być zanieczyszczone. Przy dużych zanieczyszczeniach najlepiej wymienić zużyte filtry na nowe.
Jak dbać o odmę olejową?
Aby nie doszło do zapchania odmy pamiętać należy o regularnej wymianie oleju silnikowego. W zużytym oleju pojawiają się zanieczyszczenia, które niestety prowadzą do zapchania odmy. Nowe oleje są czyste i co najważniejsze mają znacznie lepszą płynność. Każdy kierowca powinien zapoznać się z zaleceniami producenta. Najbezpieczniejszym wyborem jest kupowanie oryginalnych olejów od renomowanych firm. Tanie oleje niestety są znacznie gęstsze, dlatego też zwiększa się ryzyko zatkania odmy. Regularnie kontrolować należy również filtry i separator. Zapchana odma niestety może doprowadzić do kosztownego remontu silnika, dlatego też tym bardziej pamiętać należy o systematycznej wymianie oleju. Wysokiej klasy olej (np. firmy Motul) można kupić już od 200 zł. Jeżeli nie czujemy się na siłach, aby samodzielnie wymienić odmę olejową, to warto skorzystać z pomocy doświadczonego warsztatu samochodowego. Dobry mechanik w razie potrzeby powinien wymienić niezbędne przewody olejowe i ciśnieniowe, które bezpośrednio połączone są z odmą.