Łożyska oczkowe zalicza się łożysk ślizgowych. Dzieli się je na wersje obsługowe i bezobsługowe. Dodatkowo są one odporne na zużycie, więc idealnie nadają się do zastosowania w przypadku znacznych obciążeń o zmiennym kierunku.

Jak zbudowane są łożyska oczkowe?

Składają się one z obudowy i łożyska ślizgowego przegubowego. Dostępne są one z gwintowanym otworem bądź trzpieniem, z gwintem prawym lub lewym. Łożyska oczkowe dostępne są w wersji z połączeniem współpracujących powierzchni ślizgowych stal po stali lub stal po brązie. Łożyska typu stal po stali mają powierzchnie współpracujące, które haruje się a następnie obrabia i dociera, natomiast te stal po brązie wyposażone są w pierścień wewnętrzny, który jest hartowany i chromowany oraz w zewnętrzny pierścień który wykonuje się z brązu.

Bezobsługowe łożyska oczkowe mają powierzchnie ślizgowe, które wykonuje się z nowoczesnych materiałów, które charakteryzuje niskie tarcie. W pierścień zewnętrzny łożyska wprasowuje się tworzywo PTFE z dodatkiem dwusiarczku molibdenu, natomiast wewnętrzny pierścień jest twardo chromowany, następnie jego powierzchnia jest polerowana. Niektóre wersje wyposażone są dodatkowo w uszczelnienie, które zapewnia ochronę przed zanieczyszczeniami oraz warunkami zewnętrznymi.

Jakie właściwości mają łożyska oczkowe?

Wszystkie rodzaje łożysk oczkowych należy regularnie smarować. Charakteryzuje je wysoka odporność na zużycie, dlatego nadają się do przenoszenia wysokich obciążeń o zmiennym kierunku. Natomiast w przypadku łożyska stal po brązie, ich właściwości zachowane są nawet w warunkach chwilowego niewystarczającego smarowania. Bezobsługowe łożyska przeznaczone są do pracy w miejscach gdzie występują wysokie obciążenia o stałym kierunku.

Jakie są rodzaje łożysk oczkowych?

Na rynku dostępne są następujące rodzaje łożysk oczkowych:

– łożyska oczkowe stal po kompozyt PTFE,

– łożyska oczkowe stal po stali z gwintowanym otworem,

– łożyska oczkowe stal po brązie z gwintowanym otworem,

– łożyska oczkowe stal po stali z gwintowanym trzpieniem,

– łożyska oczkowe stal po tkaninie PTFE,

– łożyska oczkowe stal po stali z trzpieniem do przyspawania,

– łożyska oczkowe stal po brązie z gwintowanym trzpieniem.

Więcej o łożyskach ślizgowych dowiesz się w portalu Wiedza EBMiA.pl pod adresem: https://www.ebmia.pl/wiedza/porady/mechanika-porady/lozysko-slizgowe-rodzaje-zastosowanie-smarowanie/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj