Choć kryzys oraz pandemia nie sprzyjają importowi aut, w Polsce według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar tylko do lipca 2021 zarejestrowano 556 856 samochodów pochodzących spoza granic naszego kraju. Większość z tych pojazdów trafiła natomiast do swoich właścicieli, przekraczając granicę nie na swoich kołach, ale na autolawetach, które powinny spełniać określone parametry omawiane poniżej.

Lawety do transportu aut używanych a przepisy

To jak powinien być wyposażony pojazd używany do importowania używanych samochodów, w czytelny sposób określa rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 roku, dotyczące warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Przykładowo zgodnie z nim jednym z niezbędnych elementów wyposażenia autolawety powinno być żółte światło ostrzegawcze, montowane na dachu kabiny kierowcy, które jest widoczne z odległości co najmniej 150 metrów, jednak nie oślepia innych uczestników ruchu drogowego.

Dodatkowo w autolawecie kabina kierowcy powinna być oddzielona od przestrzeni ładunkowej za pomocą trwałej i odpornej na uszkodzenia przegrody, jak w przypadku autolawet jakie oferuje producent autotransporterów Kegger. W razie wypadku komunikacyjnego zapewnia to bowiem osobom kierującym autolawetą większe bezpieczeństwo.

Bezpieczny transport samochodów na autolawecie

Odpowiednia autolaweta do transportu importowanych aut używanych to jednak nie wszystko. Podczas jej wykorzystywania w tym celu niezwykle istotne jest także w pełni poprawne umieszczenie na niej ładunków. W związku z tym wprowadzanie pojazdu transportowanego na lawetę powinno odbywać się bez pośpiechu, najlepiej z wykorzystaniem najazdów aluminiowych, aby zagwarantować stabilną pozycję auta.

Samo najeżdżanie na autolawetę należy natomiast wykonywać przodem transportowanego samochodu, dzięki temu najcięższa oś pojazdu będzie mniej więcej na środku przestrzeni ładunkowej lawety. Do zabezpieczenia samochodu na lawecie należy natomiast stosować specjalistyczne pasy z klamrami, które mocowane są na czterech kołach.

Podsumowując, choć import aut używanych z wykorzystaniem autolawet stale rozwija się w naszym kraju, osoby planujące rozpocząć związaną z tym działalność powinny wiedzieć, że ich flota musi spełniać określone normy i parametry. W innym przypadku narażać się będą one bowiem na mandaty karne, które np. na terenie Niemiec wynoszą nawet do kilku tysięcy złotych za, chociażby spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym.

1 KOMENTARZ

  1. Podane w artykule wymagania dotyczą pojazdów pomocy drogowej a nie autolawet. Co prawda każda pomoc drogowa to autolaweta ale nie każda autolaweta to pomoc drogowa. Samochód którym przywieziemy samochód zza granicy nie musi być oklejony ani posiadać świateł ostrzegawczych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj