Doskonały połysk i intensywny kolor lakieru, a zwłaszcza lepsza, długotrwała ochrona karoserii to podstawowe zalety, które zapewnia nałożenie ceramicznej powłoki na zewnętrzne elementy samochodu. Wielu właścicieli rezygnuje z tego rozwiązania ze względu na wysokie ceny usługi w profesjonalnych warsztatach. Można ją jednak wykonać samodzielnie za dużo mniejsze pieniądze – własnoręczne położenie dodatkowego zabezpieczenia nie jest trudne.

Lakier jest bardzo wrażliwą warstwą ochroną karoserii i felg. Nie dość, że nie jest odporny na zarysowania i inne uszkodzenia mechaniczne, to z czasem wygląda coraz gorzej. Drobne uszkodzenia mogą powstać na jego powierzchni nawet w trakcie mycia, odśnieżania czy usuwania ptasich odchodów. Także słoneczne promienie UV wywołują niekorzystne zmiany w jego wyglądzie. Sytuację w pewnym stopniu poprawia troskliwa pielęgnacja, a zwłaszcza regularne woskowanie oraz ostrożna jazda, ale nie są one w stanie całkowicie zapobiec skutkom tych wszystkich zjawisk.

– Dodatkowa ochrona ceramiczna może skutecznie powstrzymać działanie wielu niekorzystnych procesów, które psują lakier i na długo utrzymać idealny wygląd auta – mówi specjalista ze sklepu internetowego Gloss Factory, który oferuje kosmetyki i akcesoria do car detailingu. – Oczywiście pojazd z dodatkową powłoką także wymaga troskliwej pielęgnacji, ale będzie ona prostsza, a pozytywne efekty są doskonale widoczne gołym okiem. Polecamy to rozwiązanie zwłaszcza właścicielom nowych aut, którzy chcą dłużej zachować ich fabryczny wygląd. Starsze pojazdy wymagają więcej starań, ale końcowy efekt także jest warty włożonego wysiłku.

Samodzielne nakładanie ceramiki jest tańsze

Nakładanie ceramicznych powłok na lakier przypomina woskowanie z tą różnicą, że wymaga więcej uwagi i precyzji. Preparaty ochronne są łatwo dostępne w sklepach z produktami do pielęgnacji samochodów, a cena dawki potrzebnej do położenia zabezpieczenia na całej karoserii waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych – różnica wynika przede wszystkim z okresu ich trwałości, który wynosi od roku do nawet pięciu lat. Dostępne są też produkty gwarantujące jeszcze dłużą ochronę, ale ich nakładaniem zajmują się już tylko profesjonalne warsztaty, a stan takich powłok musi być co roku sprawdzany podczas wizyt gwarancyjnych.

Zlecając całą usługę profesjonalistom, należy liczyć się z kosztem rządu przynajmniej 1,5-2 tys. zł. Dlatego wielu kierowców woli zainwestować kilkaset złotych w preparat dobrej jakości, ale nałożyć go samodzielnie. Wymaga to co prawda przynajmniej kilku godzin pracy, ale oszczędność jest spora.

Przygotowanie lakieru do zabezpieczenia

Nakładanie ochrony ceramicznej musi odbywać się w zamkniętym i chłodnym pomieszczeniu, a na samochód nie mogą w tym czasie bezpośrednio padać promienie słoneczne. Po rozprowadzeniu na wybranej części karoserii nowa warstwa potrzebuje czasu, aby stwardnieć i mocno związać z podłożem. Podwyższona temperatura przyspiesza ten proces, co osobie bez doświadczenia może utrudnić równomierne rozprowadzenie substancji po powierzchni. Cała operacja od mycia do osiągnięcia właściwej twardości powierzchni może być rozciągnięta od 12 do 24 godzin, a czasem nawet trwa dłużej.

Do przeprowadzenia zabiegu potrzebne są:

  • rękawiczki ochronne;
  • preparat kupiony w profesjonalnym sklepie, koniecznie z instrukcją nakładania;
  • aplikator z miękkiej gąbki;
  • przynajmniej dwie szmatki z mikrofibry, najlepiej w różnych kolorach.

Zdecydowanie prostsze jest nakładanie powłoki na nowy samochód. W tym wypadku przed zabiegiem karoserię należy dokładnie umyć i osuszyć. Natomiast starszy pojazd wymaga więcej czynności wstępnych, ponieważ jego lakier musi być doskonale przygotowany. Oprócz dokładnego mycia konieczne może być glinkowanie oraz polerowanie powierzchni. Przed położeniem warstwy ceramicznej kilkuletni lakier musi wyglądać jak nowy.

Aplikacja, wcieranie i polerowanie

Przed przystąpieniem do nakładania powłoki ceramicznej lakieru należy koniecznie zapoznać się dokładnie z instrukcją obsługi, która dołączona jest do każdego opakowania preparatu i postępować zgodniej z jej zaleceniami. Zalecenie producentów różnią się w wielu szczegółach, które mają znaczenie dla efektu końcowego. Dotyczy to np. sposobu rozprowadzania, czasu koniecznego do utwardzenia czy liczby warstw. Nasze rady dotyczą standardowych preparatów dobrej jakości uznanych producentów.

Powłokę nakłada się etapami wybierając mniejsze fragmenty karoserii, np. połowę drzwi czy jedną trzecią maski itp. Najpierw płynny preparat wyciska się się na miękki aplikator (od kilku do kilkunastu kropli) i rozprowadza nim delikatnie po wybranej powierzchni. W następnym kroku trzeba z większą siłą wcierać go w lakier jedną z dwóch przygotowanych szmatek z mikrofibry. Po dokładnym rozprowadzeniu i wtarciu substancji po wybranej powierzchni należy ten fragment karoserii dobrze wypolerować drugą szmatką. W efekcie powinna powstać na lakierze nowa, cieniutka, przezroczysta warstewka ceramiczna. Podobne czynności trzeba następnie powtarzać na sąsiednich fragmentach karoserii i w ten sposób pokryć całą jej powierzchnie. Na koniec preparat potrzebuje nieco czasu, aby ostatecznie silnie związać się z powierzchnią i stwardnieć.

Pozytywne efekty przynosi już nałożenie jednej powłoki, choć producenci czasami zachęcają do położenia jeszcze drugiej, a nawet trzeciej warstwy. Wydłuża się w ten sposób trwałość całej ochrony lakieru.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj