Łożysko to niezbędny element układu mechanicznego, który różni się od siebie funkcjonowaniem i budową. Zastępują m.in. łożyska toczne, które nie są przystosowane do pracy z bardzo dużymi obciążeniami. Jaka jest budowa i rodzaje łożysk ślizgowych?
Co to jest łożysko ślizgowe? Jakie są rodzaje łożysk?
Łożysko ślizgowe to bardzo istotny element układu mechanicznego, który nie posiada ruchomych części pośredniczących. Jednym z czynników wpływających na funkcjonowanie łożysk ślizgowych jest tarcie. Aby jednak łożysko pracowało prawidłowo, powinno być regularnie smarowane, chyba że jest stworzone z tworzyw sztucznych. Wspomniane wyżej smary wydłużają pracę urządzeń, wyciszają je, a ponadto minimalizują koszty eksploatacyjne. Łożyska ślizgowe są stosowane w sytuacji, gdy łożyska toczne nie są w stanie spełnić swojej funkcji. Wybór łożysk ślizgowych jest duży, co sprawia, że znajdują one zastosowanie w bardzo zróżnicowanej branży. Łożyska te można podzielić na suche, powietrzne oraz olejowe, do których należą hydrostatyczne i hydrodynamiczne. Pierwszy rodzaj łożyska nie wymaga smarowania lub zabieg ten wykonuje się bardzo rzadko i stosuje się go do słabo obciążonych i mało wymagających połączeń. Do produkcji łożysk suchych stosuje się panewki wykonywane z tworzyw sztucznych lub odpowiednich stopów. Łożyska powietrzne opierają się na specjalnej konstrukcji, dzięki której dystans między wałem a panewką jest utrzymywany przez powietrze sprężone. Ten rodzaj łożysk znajduje zastosowanie m.in. w urządzeniach o bardzo dużych prędkościach, które cechują niskie siły promieniowe. Ostatni rodzaj łożyska ślizgowego to olejowe, które jak sama nazwa wskazuje, są wypełnione olejem. Dzieli się je na hydrodynamiczne i hydrostatyczne. W pierwszym przypadku olej tworzy się samoczynnie ze względu na zjawiska hydrodynamiczne powstające w szczelinie, z kolei w drugim przypadku olej dostarcza się dodatkowo pod ciśnieniem.
Budowa i zastosowanie łożyska ślizgowego
Ślizgowa wersja łożyska nie posiada części ruchomych, jednak w ich budowie pojawia się element obrotowy zwany panewką cylindryczną. Budowa takiego łożyska sprawia, że znajduje ono zastosowanie w bardzo zróżnicowanej branży. Jest niezastąpione w przypadku niewielkich konstrukcji, w przenoszeniu ciężarów, a także sytuacjach, które wymagają dużej precyzji. Łożyska metalowe mogą być stosowane zarówno w wysokiej, jak i niskiej temperaturze. Są wykorzystywane do przenoszenia dużych obciążeń, a także pracy przy bardzo wysokiej prędkości obrotowej. Duża różnorodność łożysk ślizgowych sprawia, że popyt na te elementy rośnie z roku na rok. Największe zapotrzebowanie na nie zauważa się w branży motoryzacyjnej, budowlanej, lotniczej i energetycznej. Dlaczego? Łożyska ślizgowe są lekkie, nie mają zbyt dużych wymagań względem konserwacji, a poza tym cechuje je długa żywotność. Są bardzo wytrzymałe i odporne na duże obciążenia. Łożyska ślizgowe są w stanie pracować przy dużym ślizgu i obciążeniu, dlatego zainteresowanie nimi jest tak duże.