Jednym z narzędzi służących do budowania pozytywnego wizerunku marki jest PR korporacyjny. Składają się na niego wszystkie te działania, które mogą pokazać konkretny brand jako wyrazisty podmiot o określonej tożsamości, konkretnej misji, przyjętych wartościach – organizację wyróżniającą się na tle konkurencji, a przez to bardziej wiarygodną, zarówno dla klientów, jak i potencjalnych partnerów biznesowych.

Pojęcie, które wymyka się definicjom

Trudno o jednoznaczną, precyzyjną definicję pojęcia „PR korporacyjny”. Na ogół zestawia się go w parze z PR-em produktowym, który odnosi się do produktów lub usług oferowanych przez markę. Nie polega on na promowaniu samych produktów, ale raczej na pokazywaniu na przykład ich szczególnej wartości (właściwości potwierdzone przez niezależnych ekspertów) czy etycznych aspektach ich wytwarzania (ekologiczne procesy wytwórcze czy nieprzeprowadzanie testów na zwierzętach). PR korporacyjny ma podobny charakter, ale jego przedmiotem jest promowanie samej marki, budowanie pozytywnych relacji z otoczeniem, wzmacnianie zaufania i autorytetu konkretnego brandu. Jeden i drugi rodzaj PR-u wykorzystuje też podobne narzędzia. Aby jednak wskazać pewne cechy odróżniające PR korporacyjny, można wyróżnić jego kluczowe aspekty.

Cechy PR-u korporacyjnego

Granice między PR-em produktowym i korporacyjnym często się zacierają. Komunikaty budujące reputację marki równolegle wspierają przecież zaufanie do produktów i usług danej marki. Praktycy i eksperci od public relations wskazują więc na pewne cechy, które pozwalają wyróżnić działania z zakresu PR-u korporacyjnego. Są to:

  • Wielopoziomowy przekaz – komunikat PR-u korporacyjnego powinien być ukierunkowany do kluczowych grup odbiorców, których określa się mianem stakeholders. Strategia komunikacji powinna uwzględniać relacje z mediami, ekspertami, klientami, pracownikami czy zarządzanie kryzysem. Przygotowanie działań z zakresu PR-u korporacyjnego jest więc znacznie trudniejsze – często znamy odbiorców z imienia i nazwiska, przez co przekaz musi być odpowiednio przemyślany.
  • Systematyczność przekazu – komunikacja marki powinna być nie tylko długofalowa, ale także systematyczna. Nie należy prowadzić strategii opartej na cyklicznych eventach i ewentualnej reakcji na kryzys. Powinna być realizowana stale, np. wykorzystując potencjał narzędzi internetowych.
  • Merytoryka – ze względu na zróżnicowaną i wymagającą grupę odbiorców (m.in. inwestorów i ekspertów) działania z zakresu PR-u korporacyjnego wymagają bardzo merytorycznego przygotowania nie tylko z branży danej marki, ale też ogólnej wiedzy z zakresu finansów, ekonomii czy prawa. Przekaz zawierający błędy merytoryczne nie tylko nie osiągnie zamierzonego celu, ale może nawet przynieść pogorszeniem relacji z otoczeniem.

Jak widać, działania z zakresu PR-u korporacyjnego wymagają odpowiednio przemyślanej strategii, sporej wiedzy i doświadczenia. By były skuteczne, warto zastanowić się nad współpracą z profesjonalną agencją public relations, która specjalizuje się w zakresie Corporate PR (np. Consulting’n more z Warszawy). Alternatywą pozostaje skorzystanie z usług eksperta z dziedziny marketingu, odpowiedzialnego za przygotowanie i prowadzenie działań komunikacyjnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj