Jednym z największych problemów związanych z wykorzystywaniem silników spalinowych obok zużywania zasobów naturalnych paliw węglowodorowych jest wysoki poziom emisji spalin zawierających znaczne ilości związków chemicznych groźnych dla zdrowia oraz zanieczyszczających środowisko. Sposobem na zmniejszenie poziomu zagrożenia jest stosowanie katalizatorów, które powodują rozkład najniebezpieczniejszych substancji na związki o niższej szkodliwości.

Jak jest zbudowany katalizator samochodowy?

Katalizator to urządzenie, które jest montowane w układzie wydechowym pojazdu, a jego pełna nazwa to konwerter katalityczny. Dzięki zastosowaniu odpowiednio dobranych substancji, które pozwalają na przeprowadzenie reakcji chemicznych wymagających dostarczenia dużej ilości energii przy jej mniejszych zasobach za sprawą rozbicia na kilka kolejnych procesów, dają one możliwość wyeliminowania wielu szkodliwych substancji znajdujących się w gazach spalinowych. Struktura katalizatora spalin przypomina zwykle duży plaster miodu, w którym wewnętrzne ścianki kanalików ułożonych zgodnie z kierunkiem przepływu gazów spalinowych zostały pokryte masą czynną w postaci niezwykle cienkiej warstwy palladu, platyny oraz rodu. Osadza się je na nośniku ceramicznym albo metalowym mającym postać monolitu ze ściankami o niewielkiej grubości, a także zabezpiecza powłokami ograniczającymi transmisję ciepła.

Jakie reakcje zachodzą w katalizatorze?

Obecność palladu, platyny i rodu w konwerterze katalitycznym obsługującym silnik benzynowy pozwala na zajście reakcji rozkładu tlenku węgla, węglowodorów oraz tlenków azotu. Tlenek węgla podlega utlenianiu, w efekcie którego dochodzi do powstania cząsteczek mniej niebezpiecznego dwutlenku węgla. Utlenianie węglowodorów prowadzi do stworzenia dwutlenku węgla oraz cząsteczek wody, a w przypadku tlenków azotu odbywa się reakcja redukcji z użyciem tlenku węgla, dająca dwuatomową cząsteczkę azotu oraz dwutlenek węgla. W silnikach wysokoprężnych, które pracują na ubogiej mieszance, konieczne jest użycie dodatkowego katalizatora wykorzystującego amoniak w postaci mocznika oraz tlen, co daje możliwość redukcji do postaci dwuatomowego azotu oraz wody.

Ze względu na to, że w katalizatorach stosuje się metale o wysokiej wartości, są one poddawane recyklingowi. Firmą, która skupuje zużyte katalizatory i prowadzi proces odzysku znajdującego się w nich rodu, platyny oraz palladu jest Schredder z Dąbrowy Górniczej. Specjalizuje się ona w pozyskiwaniu katalizatorów z aut różnych marek, oferując atrakcyjne warunki współpracy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj