Notariusz jest zaliczany do zawodów zaufania publicznego. Jego głównym zadaniem jest uwierzytelnianie dokumentów, przygotowywanie aktów notarialnych oraz sporządzanie protokołów, odpisów i wyciągów. Bez podpisu notariusza nie da się doprowadzić do końca wielu spraw, takich jak chociażby kupno mieszkania czy sprzedaż działki budowlanej. Sprawdź, w jakich sytuacjach trzeba skorzystać z pomocy notariusza!

Kim jest notariusz?

Notariusz to prawnik, który otrzymał od ministra sprawiedliwości uprawnienia do wykonywania czynności notarialnych. Notariusza nie uznaje się ani za urzędnika, ani za państwowego funkcjonariusza, ale uznawany jest za osobę publicznego zaufania. Oznacza to, że w swojej pracy musi on przestrzegać aktualnych przepisów prawa i jest zobowiązany do pełnej bezstronności i dochowywania tajemnicy zawodowej.

Notariusz pracuje w kancelarii notarialnej, jednak są pewne wyjątki, w których czynności notarialnych może dopełnić poza miejscem swojej pracy. Czynność notarialna może być dokonana w innym miejscu, jeżeli przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności.

Kiedy trzeba udać się do kancelarii notarialnej?

Do kancelarii notarialnej prędzej czy później uda się każdy. Jak zauważa nasz rozmówca reprezentujący Notariusza w Warszawie Woli:

Kancelarię Notarialną odwiedzić muszą osoby kupujące lub sprzedające nieruchomość. To właśnie w niej spisuje się też testament, uzyskuje kopię aktów czy zawiera umowę spółki. Warto wiedzieć, że dokumenty bez podpisu i pieczęci notariusza nie mają mocy prawnej, zatem nie będą uznawane ani w sądach, ani w urzędach.

Notariusz zajmuje się nie tylko sporządzaniem aktów notarialnych – jego kompetencje są o wiele większe. Mimo wszystko, to akty notarialne najczęściej sprowadzają do wizyt w kancelarii. Stanowią one zabezpieczenie wtedy, gdy chcesz kupić nieruchomość, podarować ją lub zrzec się praw do niej. Poza tym notariusz może poświadczyć podpis, dziedziczenie, spisać Twój testament lub odwołać ten już sporządzony. Z kolei małżonkowie mogą udać się do notariusza również w celu wyłączenia małżeńskiej wspólnoty majątkowej.

To tylko kilka przykładów spraw, z którymi należy udać się do notariusza. O pozostałych uprawnieniach i obowiązkach notariuszy możesz przeczytać w ustawie z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie.

Wizyta u notariusza – jakie dokumenty zabrać ze sobą?

Kiedy wybierasz się do notariusza musisz pamiętać o tym, aby zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty. W każdej sytuacji, bez względu na rodzaj sprawy, z jaką przychodzisz, musisz mieć ze sobą dowód osobisty, gdyż to na jego podstawie notariusz będzie mógł potwierdzić Twoją tożsamość. Jeśli do kancelarii notarialnej udajesz się w celu spisania intercyzy, przydatny może być także odpis aktu małżeństwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj