Sprawna komunikacja wewnątrz firm lub organizacji stanowi jeden z podstawowych elementów ich funkcjonowania. Wybór aplikacji umożliwiających przesyłanie komunikatów jest dziś naprawdę spory, a dane programy nie oferują jedynie czatów, ale także rozmowy głosowe czy nawet możliwość dzielenia się plikami. Sam Microsoft dostarcza kilka rozwiązań z tego segmentu – mowa tutaj o Skypie, Skypie dla firm oraz Teamsie. Postanowiliśmy porównać wszystkie te cyfrowe produkty.
Co oferuje Skype w swojej podstawowej wersji?
Skype to jeden z najpopularniejszych komunikatorów internetowych, którego historia sięga przełomu 2003 i 2004 roku. Właśnie wtedy międzynarodowa grupa programistów opracowała wersję beta słynnego programu. Aplikacja szybko okazała się hitem i przechodziła z rąk do rąk, aż w 2011 roku została zakupiona przez firmę Microsoft za oszałamiającą kwotę 8,5 mld dolarów.
Dzisiejsza funkcjonalność Skype’a nie różni się za bardzo od tego, co program oferował na przestrzeni ostatnich lat. Głównym zadaniem programu jest możliwość prowadzenia darmowych rozmów głosowych z podglądem rozmówcy poprzez kamerę internetową. Ponadto, z pomocą apki możemy również wykonywać płatne połączenia z posiadaczami telefonów stacjonarnych lub komórkowych.
Chociaż Skype w swojej standardowej wersji został opracowany na potrzeby użytkowników domowych, to w praktyce nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać go w firmie. Istnieje jednak pewne ograniczenie – rozmowy grupowe mogą obejmować do maksymalnie 25 użytkowników. Z tego powodu takie rozwiązanie sprawdzi się tylko w przypadku mniejszych przedsiębiorstw – podpowiada nam specjalista reprezentujący firmę Klucz System z Gorzowa Wielkopolskiego, która zajmuje się sprzedażą kluczy aktywacyjnych do oprogramowania.
Czym charakteryzuje się Skype dla firm?
Program Skype dla firm zasadniczo przypomina swoją darmową wersję – zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę opcje oferowane przez program. Apka również pozwala na wykonywanie rozmów głosowych oraz wideo konferencji, jak również wysyłanie komunikatów tekstowych oraz przesyłanie plików. Tym, co wyróżnia program, jest jego skala – Skype dla firm umożliwia organizowanie wirtualnych spotkań dla nawet 250 użytkowników. Nie jest to jednak jedyna różnica, ponieważ aplikacja oferuje także podwyższony poziom bezpieczeństwa i opcję zarządzanie kontami pracowników.
Skype dla firm doczekał się pokaźnej liczby użytkowników, jednak Microsoft nie był w pełni zadowolony ze swojego produktu. Właśnie dlatego firma zdecydowała się na opracowanie jeszcze lepszego komunikatora dla firm, który będzie sprawniej współpracował z całym ekosystemem giganta z Redmond, a zwłaszcza pakietem biurowym Office. Tym samym Microsoft zdecydował się zakończyć wsparcie techniczne dla biznesowego Skype’a – zgodnie z upublicznionymi informacjami, ma to mieć miejsce pod koniec lipca 2021 roku.
Przyszłość cyfrowej komunikacji, czyli Microsoft Teams
Usługa Microsoft Teams pomału przejmuje dotychczasowych użytkowników programu Skype dla firm, a przy okazji staje się wiodącym narzędziem do zdalnego nauczania. Co stoi za popularnością tej platformy? Nie jest to raczej zasługa jej możliwości, ponieważ Teams oferuje standardowy zestaw rozwiązań, znany zarówno z konkurencyjnych produktów, jak też programów z portfolio Microsoftu.
Z pomocą Teamsa możemy więc organizować konferencje audio lub wideo – zarówno w formie spotkań grupowych, jak też indywidualnych. Nie zabrakło tutaj również możliwości wygodnego przesyłania plików oraz udostępniania ich w czasie prowadzenia prezentacji. Wersja przeznaczona na użytek firm posiada też szereg zaawansowanych zabezpieczeń klasy korporacyjnej.
To, co naprawdę wyróżnia Teams, to doskonała integracja programu z resztą środowiska opracowanego przez giganta z Redmond, a zwłaszcza z ekosystemem Office’a. Co to oznacza w praktyce? Otóż poza wygodną komunikacją, użytkownicy platformy otrzymują również bezproblemowy dostęp do wszystkich narzędzi, które mogą okazać się przydatne w czasie pracy czy nauki. Prowadząc rozmowę skorzystamy więc z bazy kontaktów, kalendarza czy też możliwości przeglądania zasobów.