UX (ang. user experience) jest często stosowanym skrótem, którym można określić odczucia użytkownika związane z korzystaniem z danego produktu – najczęściej występującego w formie cyfrowej. Dzięki optymalizacji UX możliwe jest stworzenie rozwiązania idealnego dla odbiorcy – intuicyjnego, szybkiego, wygodnego, przyjemnego w obsłudze, a przy tym dochodowego dla twórcy.

Czym jest optymalizacja UX?

Optymalizacja UX skupia się na poszukiwaniu najlepszych rozwiązań dla użytkowników danych programów i witryn, które mają na celu poprawę komfortu oraz zadowolenia z korzystania z określonego oprogramowania, aplikacji lub strony. Warto podkreślić, że nie są to jednorazowe działania, a ciągły proces, który odbywa się w określonych cyklach np. raz w miesiącu czy raz na kwartał. Optymalizacja UX jest skomplikowaną sekwencją wielu działań, pozwalającą na osiągnięcie efektów zadowalający zarówno klienta, jak i twórcę.

Jakie efekty daje optymalizacja UX?

W głównej mierze optymalizacja UX to łatwiejsza nawigacja i korzystanie ze strony www dla użytkowników, które możliwe są dzięki działaniom profesjonalistów. Dodatkowo dostosowanie pozwala na poprawę renderowania, szybkości ładowania się strony oraz parametrów jej wczytywania. Istotnym aspektem jest także zaadaptowanie jej do wymogów prawnych oraz aspektów dotyczących bezpieczeństwa, na które coraz więcej odbiorców zwraca uwagę.

Wskaźniki, na które kładzie się największy nacisk podczas optymalizacji UX wszystkich produktów są:

  • satysfakcja klientów,
  • spełnienie określonych potrzeb, dzięki skorzystaniu z produktu,
  • przydatność oprogramowania bądź witryny,
  • chęć do polecenia danego produktu cyfrowego innym użytkownikom,
  • konwersja, czyli wykonanie przez klienta pożądanej przez właściciela oprogramowania lub strony czynności,
  • wzrost średniej wartości zamówienia w przypadku platform e-commerce,
  • wzrost tzw. wartości życiowej klienta, czyli przychodów, które może wygenerować dla firmy przez cały czas trwania jego współpracy z nią.

Kiedy warto przeprowadzić optymalizację UX?

Optymalizacja UX jest usługą, z której mogą skorzystać wszyscy bez względu na liczbę zainteresowanych danym produktem (stroną, platformą e-commerce, programem czy aplikacją) osób. Warto jednak zaznaczyć, że są pewne sytuacje, w których jest to niezbędne. Optymalizacją UX powinny szczególnie zainteresować się osoby, które rozpoczynają działalność start-up’ową, a także prowadzą e-commerce, czyli sprzedaż produktów wszelkiego rodzaju za pośrednictwem Internetu. Działania prowadzone przez profesjonalne agencje np. Mohi.to pozwolą na zwiększenie zadowolenia użytkowników, a co za tym idzie generowanie większego przychodu z prowadzonej działalności. Usługi optymalizacji UX mogą być przydatne także dla osób, które rozwijają scale-up, czyli chcą przenieść prowadzony przez siebie biznes na wyższy poziom poprzez intencjonalne monitorowanie procesów oraz wprowadzanie zmian. Kolejną z grup, dla których optymalizacja UX jest szczególnie wskazana to przedsiębiorcy, dla których leady pozyskiwane przez stronę internetową są głównym źródłem utrzymania.

Jakie działania obejmuje optymalizacja UX?

Optymalizacja UX przeprowadzana jest etapami. Rozpoczyna się od rzetelnej analizy danych iloczasowych i jakościowych związanych z konkretnym cyfrowym produktem. Na ich podstawie specjaliści mogą wyciągnąć wnioski oraz sformułować hipotezy badawcze, czyli uprawdopodobnienie wystąpienia lub wyeliminowania występowania konkretnego zjawiska w określonym czasie. Wiedza ta pozwala na skonstruowanie projektów rozwiązań danego problemu. Ich skuteczność sprawdzana jest na podstawie testów przeprowadzanych w witrynie, platformie, programie czy aplikacji. Na ich podstawie wprowadzone oraz rekomendowane są konkretne rozwiązania, które mają pozytywny wpływ na UX. Po upływie określonego czasu wszystkie te czynności są powtarzane.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj