Kształcenie dualne jest szeroko zakrojoną współpracą między szkołą zawodową lub wyższą, wybranym przedsiębiorstwem i uczniami, którzy zdecydowali się na nowoczesną naukę profesji. Łącznikiem i aktywnym uczestnikiem całego procesu jest wykwalifikowany instruktor praktycznej nauki zawodu. Przyjrzyjmy się jego obowiązkom.
Kim jest i co potrafi
Instruktor praktycznej nauki zawodu jest wysokiej klasy specjalistą w danej dziedzinie przemysłu i produkcji. Posiada ogromne doświadczenie zawodowe oraz niezbędne do pracy z uczniami przygotowanie pedagogiczne, poświadczone odpowiednim dokumentem. Dzięki połączeniu wiedzy teoretycznej, praktyki i umiejętności miękkich instruktor jest osobą, która przybliża profesjonalny świat przedsiębiorstwa uczniom, przygotowującym się pod jego okiem do pracy w określonej branży. Jest jednocześnie opiekunem, instruktorem i menedżerem, który zarządza specyficzną współpracą między firmą i szkołą.
Jak wygląda jego praca
Dobrze przygotowany instruktor to niezbędny element całego procesu kształcenia dualnego. Przede wszystkim jest skupiony na nauce praktycznych umiejętności i angażowaniu uczniów – przyszłych specjalistów. Jest również osobą, której powierza się kontakt z nauczycielami oraz dyrekcją szkoły i rodzicami uczniów. Bywa, że jest wychowawcą, mediatorem i mentorem młodych zawodowców, którzy rozpoczynają nowy etap swojej edukacji i dorosłego życia.
Każdego dnia pracuje nad ich umiejętnościami, ale też wdraża w sposób funkcjonowania firmy, uczy odpowiedzialności i zespołowego realizowania zadań. Z pewnością jego obowiązki sprawiają, że jest wyjątkowym typem nauczyciela. Może jednocześnie realizować się w roli specjalisty określonej dziedziny i osoby, która naucza. Tym samym ma ogromny wpływ na wybraną grupę młodych ludzi.
Instruktor praktycznej nauki zawodu i sukces kształcenia dualnego
Wszystkie strony projektu, jakim jest kształcenie dualne, są zaangażowane i odpowiedzialne za jego sukces. Jednak po podjęciu najważniejszych decyzji i ustaleniu programu nauczania to instruktor praktycznej nauki zawodu w głównej mierze jest odpowiedzialny za powodzenie tego procesu.
Od samego początku instruktor powinien oprócz umiejętności, pokazać również charyzmę, która spowoduje, że uczniowie zaangażują się we współpracę. To właśnie dlatego sama wiedza teoretyczna nie jest wystarczająca. Instruktor, decydując się na prowadzenie grupy uczniów w systemie dualnym, musi mieć w sobie pasję i chcieć zaangażować się w projekt, który znacznie wpływa sytuację zawodową młodych ludzi.
Zajęcie to przynosi niebywałą satysfakcję. Instruktor wprowadza uczniów w świat nowego zawodu, weryfikuje ich wiedzę wyniesioną ze szkoły, motywuje, a być może nawet sprawia, że uczeń polubi pracę w określonym zawodzie i w wybranej firmie. W szerszym spojrzeniu instruktor jest kluczowym ogniwem spajającym szkołę i firmę w systemie kształcenia dualnego.