Druk wielkoformatowy to zaawansowana technologia, umożliwiająca nanoszenie obrazu na nośnik o wymiarach wielokrotnie przekraczających standardowe. W metodzie tej stosuje się nadruk cyfrowy lub solwentowy, dzięki czemu dowolną treść przedstawić można w bardzo wysokiej jakości. Druk wielkoformatowy na długo zachowuje swoją wyrazistość i kolorystykę, co pozwala na jego szerokie zastosowanie przy wielu projektach.
Zalety druku wielkoformatowego
Druk wielkoformatowy posiada wiele zalet, a najważniejszą z nich jest mnogość możliwych zastosowań. Z jego pomocą stworzyć da się wiele zróżnicowanych produktów o praktycznie dowolnych rozmiarach, które jednocześnie wyróżniają się precyzyjnym odwzorowaniem treści, klarownością obrazu, wysoką jakością druku oraz bogactwem i jasnością kolorów. Zastosowanie specjalnych atramentów przyczynia się również do zwiększenia odporności wydruku na warunki atmosferyczne oraz inne czynniki zewnętrzne, a tym samym poprawy jego trwałości.
Druk wielkoformatowy pozostaje przy tym stosunkowo tani, co pozostaje nie bez znaczenia w przypadku realizacji dużych projektów. W zależności od potrzeb, dobrać można także najbardziej odpowiednią technikę druku. W warunkach wewnętrznych bardzo dobrze sprawdza się mild solvent, podczas gdy na zewnątrz najczęściej stosuje się bardziej trwały i odporny druk hard-solvent.
Zastosowanie w reklamie
Druk wielkoformatowy cieszy się dużą popularnością w branży reklamowej. Technologia ta pozwala bowiem na naniesienie dowolnych obrazów lub informacji testowych na różne materiały polimerowe lub rolkowe, niezależnie od ich wielkości. W ten sposób powstają najróżniejsze formy reklamowe, które da się zastosować w wielu kampaniach. Projekt drukowanego obrazu opracować można całkowicie indywidualnie i zgodnie z potrzebami inwestora, a wyjątkowo rozległe możliwości techniczne znacząco to ułatwiają. Druk wielkoformatowy z powodzeniem zastosować można zarówno w reklamie wewnętrznej, jak i zewnętrznej. W obu przypadkach technologia ta pozwala na wykreowania wyjątkowo efektownych obrazów, które skutecznie przykuwają wzrok i podkreślają prezentowaną treść.
Druk wielkoformatowy w reklamie wewnętrznej i zewnętrznej
W warunkach wewnętrznych, druk wielkoformatowy sprawdzi się do zadrukowania ścianek, plakatów, elementów systemów wystawienniczych, roll-upów czy tablic piankowych, a także rozmaitych naklejek – w tym również podłogowych. Folie samoprzylepne zadrukować można dowolną treścią, niezależnie od wielkości. W warunkach zewnętrznych stosowane są one głównie do produkcji naklejek do witryn sklepowych czy wszelkiego rodzaju reklam mobilnych – np. do oklejenia samochodu. W tym ostatnim przypadku interesującym rozwiązaniem jest możliwość przygotowania druku nawet na plandeki. Poza folią samoprzylepną, w warunkach zewnętrznych bardzo dobrze sprawdza się druk wielkoformatowy na folii one-way vision – wykorzystywanej m.in. w środkach komunikacji miejskiej czy witrynach. Materiał ten pozwala na prezentowanie zadruku osobom przebywającym na zewnątrz, podczas gdy od wewnątrz widok pozostaje niezmieniony.
Inne zastosowania druku wielkoformatowego
Zalety druku wielkoformatowego doceniane są nie tylko w branży reklamowej. Technologia ta wykorzystywana jest również przez projektantów sieci kanalizacyjnych, dróg czy kablowych linii wysokiego i niskiego napięcia, a także instalacji wodociągowych, ciepłowniczych czy elektrycznych. Druk wielkoformatowy powszechnie używany jest także przez architektów. W specjalistycznych zastosowaniach stosuje się przede wszystkim druk solwentowy lub UV, ze względu na lepszą odporność na oddziaływanie czynników zewnętrznych. Profesjonalna drukarnia wielkoformatowa jest również w stanie zrealizować różne specyficzne zamówienia, przygotowywane na indywidualne potrzeby klientów. Należą do nich m.in. dekoracyjne fototapety, plakaty i obrazy drukowane na płótnie, które stanowią doskonałe uzupełnienie aranżacji wnętrz. Wydruki wielkoformatowe z powodzeniem stosowane są ponadto w studiach fotograficznych jako tło, a także spełniają funkcję elementu scenografii w teatrze czy filmie.
_______________________________
Artykuł powstał dzięki uprzejmości firmy VPrint