Przyczepy samochodowe są wyposażone w różne rodzaje hamulców. Wszystko tutaj zależy od rodzaju pojazdu – lekkie modele działają inaczej od cięższych i wymagają trochę odmiennego podejścia. Duże znaczenie przypisuje się także stosunkowi masy auta i przyczepki. Aby jednak w pełni zrozumieć wykorzystywane mechanizmy, warto przeczytać poniższy poradnik.
Istnieją dwa rodzaje hamulców – najazdowy oraz pneumatyczny, które występują w różnych rodzajach przyczep. Modele, których DMC (dopuszczalna masa całkowita) wynosi poniżej 750 kg, nie muszą być wyposażone w żadną z instalacji. Pojazdy przekraczające taką „granicę” są jednak zobowiązane do posiadania hamulca najazdowego (tzw. bezwładnościowego), jeżeli stosunek masy auta i przyczepki nie jest mniejszy niż 1:1,33. W przypadku, kiedy wspomniany nie zostanie spełniony, przy kierowcy powinna znajdować się instalacja pneumatyczna.
Mechanizm działania hamulców w przyczepach samochodowych
Hamulec najazdowy składa się z kilku elementów, m.in. zaczepu kulowego, suwadła i cięgna. Urządzenie wykorzystuje siłę, z jaką przyczepka napiera na samochód, by wyhamować pojazd. Jak tłumaczą specjaliści z firmy „Przyczepy BOLD”, następuje wtedy zatrzymanie poprzez ruch zaczepu kulowego – nacisk na hak samochodowy powoduje cofanie się wspomnianej części i napięcie linek hamulcowych, które rozchylają szczęki oraz zaciskają je na powierzchni bębna. Powstała siła hamująca sprawia, że przyczepa zaczyna zwalniać lub się unieruchamia.
Hamulce pneumatyczne są zazwyczaj stosowane w pojazdach ciężarowych. Zatrzymanie takiej przyczepy samochodowej następuje w wyniku wciśnięcia pedału hamulcowego samego TIR-a lub ciężarówki. Najpierw otwiera się zawór uwalniający powietrze z przewodu łączącego oba pojazdy, a następnie ten znajdujący się w zbiorniku przyczepy. W dalszej kolejności powietrze zostaje wpuszczone do cylindrów, których tłoki przekręcają rozpieracze, a one z kolei zaciskają szczęki do bębnów hamulcowych. Końcowo – zespół pojazdów się zatrzymuje.
Co warto wiedzieć o hamulcach przyczep samochodowych?
Hamulce najazdowe wykorzystują siłę nacisku dyszla przyczepy na hak samochodowy (stąd też określenie „bezwładnościowe”), a pneumatyczne wymagają interwencji kierowcy oraz działają „na powietrze”. Posiadając prawo jazdy kategorii B, można ciągnąć przyczepki, w których są hamulce najazdowe, o ile zespół pojazdów nie przekracza 4250 kg DMC. Warto zatem poznać dokładny sposób działania poszczególnych instalacji zanim wyruszy się w jakąkolwiek podróż – zwiększa się tym samym bezpieczeństwo na drodze.