Rozrząd spełnia w samochodzie bardzo ważną funkcję. Umożliwia dopływ powietrza i paliwa do cylindrów silnika, a następnie odprowadzenie zbędnych substancji powstałych w procesie spalania. Aby silnik mógł pracować bez zarzutu, konieczne jest prawidłowe działanie rozrządu. Jak zadbać o ten element i kiedy wymienić go na nowy?
Typy rozrządu
Istnieją dwa podstawowe typy rozrządu: z paskiem oraz z łańcuchem. Kryterium doboru jest rodzaj elementu przenoszącego napęd z wału korbowego na wałki rozrządu. Łańcuch jest zazwyczaj wytrzymalszy, jednak jego wymiana jest bardziej skomplikowana i droższa niż wymiana paska. Oprócz standardowych rozrządów z tak zwanym “suchym paskiem” istnieją również rozrządy z paskiem “hot oil” przystosowanym do pracy w oleju. Są one trwalsze od swoich tradycyjnych odpowiedników, ale na razie stosunkowo rzadko stosowane.
Nie tylko pasek!
Wymiana rozrządu to przede wszystkim zmiana paska, ale także współpracujących z nim elementów: rolek prowadzących, uszczelniaczy wału korbowego, wałków rozrządu oraz rolki napinającej. Należy ponadto skontrolować stan pompy wody – jeżeli napędza ją pasek, może ona również wymagać wymiany.
Wybierz profesjonalny zakład
Wymiana rozrządu jest skomplikowana i łatwo popełnić błędy, które mogą rzutować na funkcjonowanie całego samochodu. Z tego powodu warto zdać się na fachowców polecanych przez zaufane źródła, takie jak na przykład portal Motointegrator.com. W przeciwnym razie może się okazać, że montaż zostanie wykonany nieprawidłowo (na przykład poprzez zbyt mocne dokręcenie śruby mocującej napinacz paska rozrządu), w efekcie czego dojdzie do poważnej awarii silnika. W starszych modelach samochodów naprawa może się okazać nieopłacalna, a auto wyląduje na złomowisku.
Pamiętaj!
Mechanik nie jest w stanie precyzyjnie określić stopnia zużycia paska rozrządu. Nawet idealnie wyglądający pasek może znajdować się na granicy wytrzymałości i pęknąć zaraz po wyjechaniu z warsztatu. Dlatego niezwykle ważna jest wymiana tej części zgodnie z zaleceniami producenta.
Jak często powinno wymieniać się rozrząd?
Najczęściej producenci zalecają, by wymiana rozrządu następowała co 70-150 tysięcy przejechanych kilometrów, jednak w większości samochodów jest to 100-120 tysięcy. Im starszy pojazd, tym częściej należy wymieniać rozrząd. Pasek rozrządu powinien być zmieniany po każdym demontażu, nawet jeśli limit kilometrów nie został jeszcze osiągnięty. Ponowne napięcie paska w prawidłowy sposób jest trudne, a błąd może prowadzić do uszkodzenia silnika.