Podczas eksploatacji samochodu jego części, a w tym i klocki hamulcowe, ulegają zużyciu. Ich stan wpływa bezpośrednio zarówno na komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego, o czym wie każdy kierowca, tak ważna jest wymiana wysłużonych elementów w aucie. Nie każdy jednak ma świadomość, kiedy należy zastąpić stare klocki hamulcowe nowymi i co na to wskazuje.

Co decyduje o wymianie klocków hamulcowych?

Z czasem nawet okładzina cierna klocków hamulcowych, która odznacza się bardzo dużą odpornością na działanie czynników mechanicznych, ulega zniszczeniu. Nic dziwnego. Kiedy kierowca wciska pedał hamulca, klocek trze o wykonującą szybki ruch tarczę hamulcową i zaciskając się na niej, wpływa na zwolnienie obrotów połączonych z tarczą kół. A tarcie, nacisk oraz wysoka temperatura w trakcie hamowania sprawiają, że okładzina stopniowo się ściera.

Wymiana klocków hamulcowych, podobnie jak innych części eksploatacyjnych auta, zależy od częstotliwości oraz stylu jazdy. Warto również pamiętać o tym, że inwestując w nowe klocki w odpowiednim momencie, można uniknąć zużycia tarcz hamulcowych, a co za tym idzie zaoszczędzić na wydatkach związanych z naprawą.

Kiedy przychodzi czas na nowe klocki hamulcowe?

Według szacunkowego zużycia klocków ich wymiana powinna nastąpić po 15-25 tysiącach kilometrów przejechanych w mieście lub po 50 tysiącach kilometrów przejechanych na trasach dłuższych poza granicami miasta. Skąd takie wartości?

Jak już wyżej wspominaliśmy, intensywność i czas ścierania się okładziny zależy od stylu jazdy. Jeśli samochód wykorzystywany jest głównie na drogach szybkiego ruchu, na których jazda rzadziej wymaga hamowania i zatrzymywania pojazdu, zużycie klocków hamulcowych jest mniejsze, niż w przypadku auta poruszającego się głównie po mieście. Tam klocki są eksploatowane w dużo większym stopniu.

A po czym można poznać, że konieczna jest wymiana klocków hamulcowych?

Zapytaliśmy o to eksperta, naszego rozmówcę ze sklepu motoryzacyjnego ROZRUCH: Wszystkie klocki hamulcowe posiadają czujniki informujące o poziomie ich zużycia. O tym, że są już wyeksploatowane, dają znać na dwa sposoby. Podczas hamowania starsze modele klocków, wyposażone w czujniki mechaniczne, wydają charakterystyczny, przypominający pisk dźwięk. W nowszych modelach zaś, w których zainstalowano czujniki elektryczne, o stanie ich zużycia kierowca alarmowany jest za pomocą palącej się kontrolki.

Z zasady przyjmuje się, że klocki hamulcowe powinny zostać wymienione, gdy grubość okładziny osiągnie 1,5 mm. Jednak, aby części te w pełni realizowały swoje zadania, dobrze jest zastąpić je nowymi, gdy grubość okładziny osiąga jeszcze ponad 2 mm. Warto więc regularnie sprawdzać stan klocków hamulcowych i nie przegapić tego momentu.

Warto także korzystać z produktów od dobrego i sprawdzonego sprzedawcy, który oferuje części zamienne wysokiej jakości. Ponadto należy pamiętać o tym, aby wymieniać klocki hamulcowe parami na jednej osi. Wymiana tylko jednego zestawu może doprowadzić do uszkodzenia pozostałych elementów w układzie hamulcowym i negatywnie wpływać na stabilność jazdy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj