Może zauważyłeś, że gdy wpisujesz w wyszukiwarkę tę samą frazę co Twoi znajomi, wyniki wyszukiwania nieco się od siebie różnią. Czasem dotyczy to jednej, czy dwóch pozycji, innym razem wyniki wyszukiwania są zupełnie odmienne u różnych użytkowników. Skąd takie rozbieżności? Co wpływa na kolejność wyników, które widzisz w wyszukiwarce?
Twoja „osobista” lista wyników wyszukiwania
Co do zasady to Google ocenia poszczególne witryny i decyduje o tym, jaką pozycję zajmie dany serwis w wynikach wyszukiwania. Jednak to, że widzisz wyniki inne niż Twoi znajomi po wpisaniu w wyszukiwarce tego samego zapytania, stanowi niezaprzeczalny fakt. Jak wyjaśnia specjaliście z EACTIVE w wpisie: https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/, wyświetlana kolejność wyników zależy od kilku kluczowych elementów. Ich poznanie pozwoli Ci w pełni zrozumieć mechanizm kształtowania rankingu serwisów w wynikach wyszukiwania, a także podpowie, jak sprawdzić rzeczywistą pozycję danej witryny.
Elementy, które wpływają na wyniki wyświetlane w wyszukiwarce
Istnieje kilka czynników, które wpływają na ranking serwisów wyświetlany w wyszukiwarce. Najistotniejsze z nich to Twoje osobiste preferencje, historia wyszukiwania oraz pliki cookies, z którymi pewnie nie raz już miałeś do czynienia. Do tego na uwagę zasługują tutaj także rodzaj urządzenia, z jakiego korzystasz, Twoja lokalizacja oraz serwery Google’a czyli Data Center.
Historia wyszukiwania
Każdego dnia odwiedzasz rozmaite strony – zgodnie ze swoimi osobistymi potrzebami i preferencjami. Twoja „wędrówka” w sieci jest zapamiętywana, czy to przez pliki cookies (tzw. ciasteczka, które akceptujesz na stronie, a które jednocześnie zbierają informacje na temat Twoich działań w sieci), czy też poprzez korzystanie z usług Google’a, np. logowanie się do poczty Gmail. Zapamiętywanie przez przeglądarkę witryn, które odwiedziłeś, tworzy Twoją osobistą historię przeglądania. Ta z kolei wpływa na listę wyników wyszukiwania.
Urządzenie, z jakiego korzystasz
To, czy korzystasz z urządzenia mobilnego, czy stacjonarnego, ma znaczenie dla wyników wyszukiwania. Jakie? Korzystając np. ze smartfona, uzyskasz wyniki uwzględniające przede wszystkim witryny w wersji mobilnej lub responsywne, czyli automatycznie dostosowujące się do rozdzielczości konkretnego urządzenia. Google promuje w wynikach mobilnych takie właśnie witryny.
Lokalizacja
Dzięki geolokalizacji, z której Google szczególnie lubi korzystać, wyszukiwarka identyfikuje (po adresie IP) obszar geograficzny, na którym się znajdujesz. Na tej podstawie tworzy się lista wyników wyszukiwania dopasowana do Twojej lokalizacji.
Data Center
Odpowiedzi na zapytanie, które wpisujesz w wyszukiwarkę, pochodzą z odpowiedniego serwera Google’a. Niewielkie opóźnienia w wymianie informacji pomiędzy poszczególnymi serwerami, do jakich czasem może dochodzić, także wpływają na wyniki wyszukiwania.