Folie samoprzylepne to doskonały nośnik reklamowy – często widzimy je zarówno w pomieszczeniach, jak i przestrzeni zewnętrznej. Pozwalają wygodnie i trwale umieścić wydruk na wielu różnych powierzchniach, od szyb przez meble po samochody. Najczęściej wykorzystywane są dwa rodzaje folii: monomerowe i polimerowe. Sprawdźmy, czym się różnią, jakie są ich zalety i zastosowania.
Charakterystyka folii monomerowych
Folie monomerowe, zwane również monomerycznymi lub kalandrowanymi, mają szerokie zastosowanie w reklamie i poligrafii. Są stosunkowo trwałe, można je umieścić zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków. Występują w wersji błyszczącej, matowej, białej i przezroczystej oraz z różnego typu klejami. Sprawdzają się na wielu różnych podłożach: z materiałów sztucznych, szkła, drewna i metalu. Do największych zalet tego rodzaju nośnika reklamowego należą przystępność cenowa, która stoi za ogromną popularnością folii monomerycznych, często określanych jako ekonomiczne, a także łatwość zadrukowywania, docinania i aplikacji.
Minusem folii kalandrowych jest ich niewielka elastyczność, która zawęża możliwość ich zastosowania wyłącznie do powierzchni płaskich, gładkich i sztywnych. Folie kalandrowe w warunkach zewnętrznych wytrzymują od trzech do pięciu lat, wewnątrz jednak znacznie dłużej, ponieważ nie są narażone na szkodliwe czynniki atmosferyczne.
Zalety folii polimerowych
Trwała folia polimerowa doskonale sprawdza się w warunkach zewnętrznych, gdyż jest odporna na działanie wilgoci, wiatru i promieniowania słonecznego. W niezmienionej formie wytrzyma nawet siedem lat! Jej ważną przewagą nad folią monomerową jest także elastyczność, dzięki której folię polimeryczną można aplikować również na nierówne i zakrzywione powierzchnie.
Folie polimerowe są rewelacyjnym, cenionym przez poligrafów medium do druku. Wysoka jakość tego nośnika gwarantuje precyzyjne odwzorowanie barw, a trwałość materiału i jego odporność na blaknięcie sprawia, że stosowanie laminatu nie jest potrzebne – tłumaczy specjalista z firmy Print is Easy, zajmującej się sprzedażą urządzeń drukujących oraz mediów do druku.
Kiedy stosuje się folię mono-, a kiedy polimerową?
Wybór rodzaju folii samoprzylepnej zależy od założeń kampanii reklamowej, miejsca, w którym wydruk ma zostać docelowo umieszczony oraz planowanego czasu eksploatacji. Ekonomiczne folie monomeryczne są wybierane najczęściej i używane do:
- tworzenia materiałów marketingowych przyklejanych na tablice, szyldy i plansze;
- oklejania witryn i okien wystawowych (od wewnątrz i na zewnątrz);
- oklejania mebli, przepierzeń, szyb w pomieszczeniach;
- tworzenia naklejek, wlepek i etykiet różnego rodzaju;
- oklejania płaskich elementów samochodów, tramwajów i autobusów;
- aranżacji stoisk targowych.
Decydując się na folię monomeryczną, trzeba jednak pamiętać, że w warunkach zewnętrznych jej trwałość jest ograniczona. W przypadku outdoorowych reklam długookresowych zdecydowanie lepszym wyborem jest odporna folia polimerowa. Jej elastyczność sprawia, że jest też wykorzystywana do pokrywania powierzchni zagiętych i chropowatych, na przykład karoserii samochodów.